Kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuustilanne Q2/2021

Yleiskatsaus Q2/2021

Vuoden toinen neljännes sujui suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa turvallisesti. Onnettomuuksia ei tapahtunut. Vakavia vaaratilanteita tapahtui 2, eli hieman vähemmän kuin vuosina 2013-2020 vastaavalla ajanjaksolla. Molemmissa tapauksissa oli kyse läheltä piti-tilanteesta dronen kanssa, toinen ulkomailla ja toinen Helsingissä. Helsingissä 13.5.2021 tapahtuneesta Traficom julkaisi laajemman tiedotteen (Ulkoinen linkki), jossa kerrottiin tapahtuneesta ja muistutettiin dronetoiminnan pelisäännöistä.

Koko ensimmäisellä vuosipuoliskolla turvallisuustilanne kaupallisessa ilmakuljetuksessa oli hyvä. Myös tason 2 mittareilla (onnettomuuksien tyypillisimmät syytekijät) tarkasteltuna toinen vuosineljännes ja koko ensimmäinen vuosipuolisko sujui aiempia vuosia paremmin. Hieman poikkeuksellista olivat alkuvuonna tammi-helmikuussa Helsingissä tapahtuneet kaksi GCOL-tapausta, joista toisesta Onnettomuustutkintakeskus aloitti tutkinnan L2021-02 (Ulkoinen linkki). Tapauksessa suomalaisen liikennelentokoneen moottori osui rullaustiekylttiin liukkaalla rullaustiellä.

Koronapandemian johdosta kaupallisen ilmakuljetuksen operaatioiden määrä suomalaisilla lentoasemilla toisella neljänneksellä oli edelleen 75% pienempi kuin samaan aikaan vuonna 2019. Vuoteen 2020 verrattuna vuoden 2021 toisella neljänneksellä operaatioita oli kuitenkin jo 85% enemmän.
Keväällä valmistuneiden vuoden 2020 lentotuntitilastojen mukaan suomalaisen liikenneilmailun eli käytännössä pääosin kaupallisen ilmakuljetuksen lentotuntien määrä vuonna 2020 oli n. 59% pienempi kuin vuonna 2019.

Maailmanlaajuisesti vuosi 2021 (heinäkuun loppuun saakka tarkasteltuna) on sujunut kaupallisessa ilmakuljetuksessa (ilma-aluksilla joilla saa kuljettaa 14 matkustajaa tai enemmän) selvästi viiden vuoden keskiarvoa turvallisemmin. Maailmalla tapahtui 4 onnettomuutta, joissa kuoli yhteensä 103 henkilöä, kun viiden vuoden keskiarvo on ollut 8 onnettomuutta ja 209 kuollutta. Vakavin tapauksista kävi tammikuussa Indonesiassa, kun reittilennolle lähtenyt kone syöksyi maahan pian lentoonlähdön jälkeen.

(Lähde: Aviation Safety Network (Ulkoinen linkki))


Katsaukset aiempien vuosien tilanteeseen löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

Onnettomuudet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 100 000 lentotuntiin

Kuolleet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 100 000 lentotuntiin

Vakavat vaaratilanteet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 100 000 lentotuntiin

Vakavat vaaratilanteet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 100 000 lentotuntiin, 5 vuoden keskiarvo