Kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuustilanne Q1/2021

Yleiskatsaus Q1/2021

Ensimmäinen neljännes kokonaisuudessaan on sujunut suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa turvallisesti. Onnettomuuksia ei tapahtunut. 1 vakavaksi vaaratilanteeksi luokiteltu tilanne tapahtui Helsinki-Vantaalla, kun suomalaisen liikennelentokoneen moottori osui rullaustiekylttiin liukkaalla rullaustiellä. Tästä tapauksesta Onnettomuustutkintakeskus aloitti tutkinnan L2021-02. (Ulkoinen linkki)

Koronapandemian johdosta kaupallisen ilmakuljetuksen operaatioiden määrä suomalaisilla lentoasemilla oli alkuvuonna reilut 70% edellisen vuoden vastaavaa ajankohtaa pienempi.

Tason 2 mittareilla arvioituna alkuvuosi on ollut varsin rauhallinen. Aiempina vuosina ensimmäisinä kuukausina on tyypillisesti aina tapahtunut muutamia kiitotiepoikkeamia ja porrastuksen alituksia, mutta tänä vuonna tällaisia tilanteita ei ole Suomessa tapahtunut lainkaan. Sen sijaan tapahtui kaksi GCOL-tapausta, kun ilma-alukset osuivat rullauksen aikana rullaustiekylttiin ja lumipenkkaan.

Maailmanlaajuisesti alkuvuosi on sujunut kaupallisessa ilmakuljetuksessa (ilma-aluksilla joilla saa kuljettaa 14 matkustajaa tai enemmän) hieman viiden vuoden keskiarvoa turvallisemmin. Maailmalla on tapahtunut 2 onnettomuutta, joissa on kuollut yhteensä 72 henkilöä, kun viiden vuoden keskiarvo on ollut 3 onnettomuutta ja 128 kuollutta. Vakavin tapauksista kävi tammikuussa Indonesiassa, kun reittilennolle lähtenyt kone syöksyi maahan pian lentoonlähdön jälkeen. (Lähde: Aviation Safety Network (Ulkoinen linkki))

Katsaukset aiempien vuosien tilanteeseen löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

Onnettomuudet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 100 000 lentotuntiin

Kuolleet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 100 000 lentotuntiin

Vakavat vaaratilanteet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 100 000 lentotuntiin

Vakavat vaaratilanteet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 100 000 lentotuntiin, 5 vuoden keskiarvo