Kiitotieltä suistumiset (RE)

Tilakuva Q3/2021

Kolmannella neljänneksellä ei tapahtunut yhtään kiitotieltä suistumista Suomessa tai suomalaisille ilma-aluksille. Tätä voi pitää hyvin poikkeuksellisena, sillä tyypillisesti kolmannella neljänneksellä on keskimäärin tapahtunut 3,8 kiitotieltä suistumista.  

Kolmannella neljänneksellä tapahtui 6 kovaa laskeutumista tai muuten epänormaalia kosketusta kiitotiehen, jotka usein ovat kiitotieltä suistumisiin myötävaikuttavia tapahtumia. Määrä oli pidemmän aikavälin keskiarvon tasalla. Lentäjät kuitenkin onnistuivat näissä tilanteissa pitämään ilma-aluksen kiitotien rajojen sisäpuolella.

Koko vuoden aikana on tapahtunut 7 kiitotieltä suistumista, eli hieman vuosien 2013-2020 keskiarvoa (8,9) vähemmän. 

Siviilikoneille tapahtuneet kiitotieltä suistumiset jakautuivat tasan yleis- ja harrasteilmailun kesken. Kahdessa tapauksessa tapahtumapaikkana oli Lahti-Vesivehmaa ja loput ovat jakaantuneet tasan Malmin, Jyväskylän, Kokkolan ja Porin kesken. 1 tapauksista luokiteltiin onnettomuudeksi ja 2 vakavaksi vaaratilanteeksi.
Onnettomuustapauksesta OTKES aloitti tutkinnan L2021-01 (Ulkoinen linkki). Alustavien tietojen perusteella helmikuussa koululennon aikana oppilaan tekemän läpilaskun maakiidon aikana kone oli päässyt kääntymään oikealle ja ajautunut siitä kiitotien viereiseen lumihankeen. 
Siviilikoneille tapahtuneiden kiitotieltä suistumisten lisäksi kesäkuussa ulkomainen sotilaslentokone suistui kiitotieltä Rovaniemellä. 

Kiitotieltä suistuminen varsin tyypillisesti tapahtuu laskeutumisen yhteydessä, kun ollaan tulossa laskuun sivutuuliolosuhteissa eikä lentäjä saa riittävästi kompensoitua sivutuulen (tai tuulenpuuskan) vaikutusta. Tänä vuonna 4 tapausta on käynyt laskun yhteydessä ja 3 lentoonlähdössä.

Aiemmat vuosikatsaukset löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä. 

Kiitotieltä suistumiset (RE) Q3/2021

Kiitotieltä suistumiset (RE) ilmailulajeittain 2004-Q3/2021 (ei sisällä dronetapauksia, valtion ilmailua tai ulkomaisia)