Turvallisuus Suomen vesialueilla
Verrattuna aiempiin vuosiin onnettomuuksien määrät ovat pysyneet keskimääräisesti samalla tasolla Suomen vesialueilla. Vuoden 2021 aikana Traficomin tietoon tuli 30 Suomen vesialueilla tapahtunutta onnettomuutta sekä 23 vaaratilannetta.
Suomalaisille aluksille tuona aikana Suomen vesialueilla sattui 24 onnettomuutta. Vastaava luku vuonna 2020 oli 21. Suomalaisten alusten osuus Suomen aluevesillä tapahtuneista onnettomuuksista vuonna 2021 oli 80 % (2020 81 %). Samalla, kun onnettomuuksien määrät Suomen vesialueille ovat hiukan kasvaneet, ovat liikennemäärät olleet myös nousussa.
Vaaratilanteita suomalaisille aluksille Suomen vesialueilla sattui 18 kpl. Vastaava luku vuonna 20120 oli 17 Suomalaisten alusten osuus Suomen vesialueilla tapahtuneista vaaratilanteista vuonna 2021 oli 78% (2020 89%).
Suomen vesialueilla tapahtuneet onnettomuudet ja vaaratilanteet 2021
Kymmenen vuoden aikasarjalla tarkasteluna Suomen vesialueilla tapahtuu vuosittain noin 26 - 43 onnettomuutta. Vuosittainen vaihtelu merionnettomuuksien määrissä on ollut voimakastakin, mutta lukumäärä ei yksistään kerro turvallisuuden tilan kehityksestä, koska vaihtelu on satunnaista.
Neljän vuoden aikasarjalla tarkasteltuna on Traficomille ilmoitettu vuosittain 17 - 23 Suomen vesialueilla tapahtunutta vaaratilannetta. Vuosittainen vaihtelu vaaratilanteiden määrissä on ollut melko pientä toistaiseksi, mutta lukumäärä ei yksistään kerro turvallisuuden tilan kehityksestä, koska vaihtelu on satunnaista. Aikasarja on vielä verrattain lyhyt ja sen perusteella yhteenvetoja on vielä vaikea tehdä. Käsitys siitä, mikä on vaaratilanteen sekä turvallisuuskulttuurin muutos ovat vielä kesken. Ilmoitettujen vaaratilanteiden määrää voidaan pitää pienenä suhteessa onnettomuusilmoitusten määrään. Tietoisuutta vaaratilanteiden ilmoittamisen tärkeydestä ja hyödyllisyydestä täytyy vielä lisätä merenkulkijoiden parissa.
Onnettomuudet onnettomuusluokittain
Edellisvuosien tapaan karilleajot ja pohjakosketukset olivat yleisin onnettomuustyyppi. Karilleajoja ja pohjakosketuksia oli 12 kappaletta, joka oli 40% Suomen vesialueilla tapahtuneista onnettomuuksista. Näiden määrät ovat pysyneet vuodesta toiseen melko samoina.
Törmäyksiä ja kosketuksia oli 8 kappaletta eli 27% ja yhteentörmäyksiä oli 6 kappaletta eli 20% onnettomuuksista.
Vaaratilanteet, todennäköisin seuraus
Vaaratilanteen kohdalla ajatellaan tilanteen todennäköinen seuraus eli se, mihin tilanne olisi johtanut, ellei siihen olisi puututtu. Muu seuraus ja aluksen/varusteiden vauriot olivat yleisimmät vaaratilanteen todennäköiset seuraukset. Muu seuraus tarkoittaa jotain sellaista tilannetta, jonka seurausta tapahtuman yhteydessä ei ole pystytty täsmällisesti määrittelemään. Näitä oli 14 kpl, joka oli 61 % kaikista ilmoitetuista vaaratilanteista. Aluksen/varusteiden vauriota oli 4 kpl eli 17 % ilmoitetuista vaaratilanteista.
Onnettomuudet alusluokittain
Ro-ro matkustaja-alusten osuus Suomen vesialueilla tapahtuneista onnettomuuksista kasvoi verrattuna vuoteen 2020. Niiden osuus vuonna 2021 oli 20%, kun se vuonna 2020 oli 11,5%.
Vaaratilanteet alusluokittain
Vaaratilanteita Suomen vesialueilla tapahtui eniten matkustaja-aluksille 6 kpl, joka oli 26 % tapauksista. Edellisenä vuonna näitä tapahtui 7 kpl (37%).
Meriliikenteen poikkeamat ja rikkomukset
VTS -poikkeamaraportointi 2020
Liikenne -ja viestintävirasto Traficom seuraa turvallisuutta väylillä ja saa tiedon Fintraffic VTS raportoiduista poikkeamista. Suomessa alusliikennepalvelusta vastaavat Fintraffic VTS:n kolme VTS-keskusta. Keskusten valvonta-alueet kattavat kaikki rannikon kauppamerenkulun väylät sekä Saimaan syväväylän.
Tilastointiin on tullut muutamia muutoksia edellisvuosiin verrattuna. Poikkeamien luokittelukategorioita on selkeytetty ja ne on jaettu kolmen yläotsikon alle: onnettomuus, sääntörike ja poikkeama. Lisäksi mukaan on saatu kaikki alusten lippuvaltiot, minkä johdosta edellisvuosien Muu-kategoriaa ei ole enää tarvinnut käyttää.
Eräs suuri tilastointiin liittyvä muutos on se, että GOFREP- ja ÅTSS-alueiden rike- ja poikkeamaraportteja ei enää käsitellä erikseen VTS-alueiden poikkeamaraporteista, vaan nämä kokonaisuudet ovat mukana VTS-poikkeamaraportoinnin kokonaislukemassa, kuten muutkin VTS alueiden rike- ja poikkeamaraportit. Vaikka GOFREP- ja ÅTSS-alueet eivät ole VTS-alueita, käytetään myös niiden alueiden poikkeamaraporteista nimitystä VTS-poikkeamaraportti.
Vuoden 2020 aikana VTS-keskukset ovat raportoineet yhteensä 937 poikkeamaa (vuonna 2019 poikkeamia oli 658)
Aiempiin vuosiin verrattuna määrällisesti eniten raportoitiin luotsauspalvelujen tarjoamiseen liittyvistä poikkeamista (228 kpl). Alkuvuoden raporttimäärää nostivat tammikuussa toimintaohjeisiin tehdyt tarkennukset, joiden tarkoituksena oli yhtenäistää Fintraffic VTS ja Finnpilotin luotsaukseen liittyvien poikkeamien raportointiohjeistuksia. Toimintaohjeiden muuttaminen johti kuitenkin nopeasti suuriin poikkeamaraporttimääriin ja lisääntynyt raportointi kuormitti huomattavasti alusliikenneohjaajien muuta työtä, joten ohjeistusta korjattiin pian käytännönläheisemmäksi. Luotsauspalvelujen tarjoamiseen liittyviä poikkeamia kirjattiin pelkästään tammikuun aikana 104.
Ylisyväydestä väylään kirjattiin 123 poikkeamaa sekä ylinopeudesta väylällä 100 poikkeamaa. Suurin osa ylinopeuksista ja ylisyväyksistä väylään nähden tapahtui Saimaalla. Kuten aikaisempinakin vuosina, niin erilaisista kone/teknisistä vioista (124 kpl) raportoitiin usein. Verrattuna edellisvuosien lukemiin niiden määrät ovat hiukan kasvaneet.
Mahdollisia karilleajon estoja raportoitiin 9 kertaa. Navigoinnista väyläalueen ulkopuolella raportoitiin 25 kertaa. Näiden ilmoitusten määrät olivat myös kasvaneet.
Lippuvaltioittain tarkasteltuna ehdottomasti suurimman ryhmän muodostivat suomalaiset alukset, 244 kpl (26 %), mikä selittynee luonnollisesti sillä, että Suomen vesillä ajaa paljon Suomen lipun alla seilaavia aluksia. Toiseksi suurin ryhmä olivat hollantilaiset alukset yhteensä 147 raportilla (16 %) ja kolmanneksi suurin ryhmä Antigua ja Barbudan lipun alla seilaavat alukset yhteensä 77 raportilla (9%).
Poikkeama | Aluksen kulkua haittaava tekijä | 57 |
Ankkuri dragannut/irronnut | 14 | |
Hinausongelma | 2 | |
Jäänmurtoon liittyvä | 3 | |
Kone-/tekninen häiriö-pää-tai apukoneongelma | 72 | |
Kone-/tekninen häiriö-ruori-/peräsinvika | 6 | |
Kone-/tekninen häiriö-kommunikaatiojärjestelmä häiriö | 2 | |
Kone-/tekninen häiriö-navigaatiojärjestelmä häiriö | 6 | |
Kone-/tekninen häiriö-korjaus-/huoltotyö | 6 | |
Kone-/tekninen häiriö-sähkövoiman menetys | 8 | |
Kone-/tekninen häiriö-määrittelemätön | 24 | |
Luotsauspalvelujen tarjoaminen | 228 | |
Luotsinkäyttövelvollisuuden noudattaminen | 1 | |
Linjaluotsikirjan ja erivapauden käyttö | 1 | |
Läheltä piti-tilanne | 12 | |
Mahdollinen karilleajon esto | 9 | |
Muu syy | 26 | |
Navigointi väyläalueen ulkopuolella/kohti matalaa | 25 | |
Navigointiapupalvelun anto (NAS) | 6 | |
Vaaran aiheuttaminen muulle liikenteelle | 7 | |
Ylinopeus | 100 | |
Ylisyväys väylään | 123 | |
Onnettomuus | Aluksen/varusteiden vauriot | 1 |
Alus tai henkilö kadonnut | 1 | |
Kaatuminen | 1 | |
Karilleajo/pohjakosketus-alus ajelehtii ilman konevoimaa | 2 | |
Karilleajo/pohjakosketus-alus kulussa konevoimalla | 9 | |
Törmäys/kosketus kelluvaan kohteeseen | 3 | |
Törmäys/kosketus kiinteään kohteeseen | 6 | |
Uponnut | 2 | |
Yhteentörmäys-toinen alus (liikkeellä) | 1 | |
Ympäristövahinko | 7 | |
Sääntörike | Ilmoittautumisrike GOFREP- alueella (MSC.139) | 18 |
Ilmoittautumisrike VTS- alueella (Alusliikennepalvelulaki 21§) | 33 | |
Radiovahdinpidon rike | 4 | |
Reititystoimenpiteiden noudattaminen | 100 | |
Väistämisvelvollisuuden noudattaminen | 11 |
Lähde: Fintraffic VTS
GOFREP- ja ÅTSS-alueiden raportointi 2020
Vaikka nämä lukemat sisältyvät jo VTS-tilastoon, tässä on eriteltynä GOFREP ja ÅTSS tilastot
GOFREP, Helsinki Traffic
Helsinki Trafficin GOFREP-valvonta-alueelta laadittiin yhteensä 81 raporttia. Viime vuoden alkupuoliskon rike- ja poikkeamaraporttien yhteenlaskettu määrä tällä alueella oli 78, joten raportointimäärät ovat pysyneet saman suuruisina.
Poikkeama | Kone-/tekninen häiriö-pää-tai apukoneongelma | 16 |
Kone-/tekninen häiriö-ruori-/peräsinvika | 1 | |
Kone-/tekninen häiriö-korjaus-/huoltotyö | 3 | |
Kone-/tekninen häiriö-sähkövoiman menetys | 1 | |
Kone-/tekninen häiriö-määrittelemätön | 1 | |
Läheltä piti-tilanne | 1 | |
Vaaran aiheuttaminen muulle liikenteelle | 1 | |
Ylisyväys väylään | 1 | |
Muu syy | 1 | |
Onnettomuus | Uponnut | 1 |
Sääntörike | Ilmoittautumisrike GOFREP- alueella (MSC.139) | 18 |
Reititystoimenpiteiden noudattaminen | 27 | |
Väistämisvelvollisuuden noudattaminen | 9 |
Lähde: Fintraffic VTS
Åland Sea TSS, eteläinen osa
Ahvenanmeren eteläisen reittijakojärjestelmän alueelta kirjattiin kaiken kaikkiaan 77 raporttia. Lukema on hieman laskenut verrattuna viime vuoden vastaavaan raporttimäärään, joka oli yhteensä 93.
Poikkeama | Kone-/tekninen häiriö-pää-tai apukoneongelma | 3 |
Mahdollinen karilleajon esto | 1 | |
Sääntörike | Radiovahdinpidon rike | 2 |
Reititystoimenpiteiden noudattaminen | 69 | |
Väistämisvelvollisuuden noudattaminen | 2 |
Satamavaltiotarkastukset Suomessa
Suomessa tehtiin ulkomaalaisiin aluksiin yhteensä 250 satamavaltiotarkastusta vuoden 2021 aikana. Eri aluksia niiden yhteydessä tarkastettiin 235 kappaletta. Huomautuksia tarkastuksissa annettiin 35 kappaletta, jotka annettiin 27 tarkastuksessa.
Suomessa tarkastettujen alusten lukumäärä on viime vuosina pysynyt hyvin saman suuruisena, poikkeuksena vuosi 2020, jolloin aluksia tarkastettiin lukumääräisesti hiukan vähemmän aiempiin vuosiin verrattuna
Suomessa pysäytettyjen alusten määrät ovat olleet hyvin pieniä viime vuosina. Suomessa tehtyjen satamavaltiotarkastusten tuloksia voidaan pitää hyvinä. Tarkastukset osoittava, että Suomessa käyvät ulkomaiset alukset täyttävät hyvin kansainvälisten yleissopimusten mukaiset vaatimukset.